CATLUC.

Vénus en thermique par Łukasz Sujka 08/05/2020

Messages recommandés

Hello everybody :)

 

I'm very sorry that I cannot anwer with your native language, so I'll give you some informations in English.

I see quite „warm” discussion about my photos of thermal emission of Venus (I used some google translator to read it ;) )

 

First point – I know that this smooth image can looks strange – but it's not a fake :) I didn't move simulation from Winjupos to photo. What will be the point in that action :) What will be our credibility in small astro-society when we will start do this kind of cheating...

 

Jeffbax describe my procedure - two posts above, thanks for that. 

What was the point to do this picture? - just to show spots of thermal emission but without distracting artifacts around. Just to allow focus on this details. But later I realized that some people like raw images so I decided to add also raw versions.

 

If you have doubts still – please ask, I'm more than happy to clarfiy :)

 

I also decided to make this small video like below to show my processing which is extremely simple :) 

I know that you can say that these are artifacts of processing - I'll take this risk ;)

However please consider that:

- I have the same pattern on all of my 3 stacks from 8th of May (there are differences but initail shape is the same)

- very similar pattern is on stack from 9th of May

- all of this thermal paths corresponds quite nice with simulation

 

 

And about filters – I used cheap filter from Aliexpers:

 

https://pl.aliexpress.com/i/1702050510.html

 

which have similar bandpass like popular Schott RG-1000

https://astropolis.pl/uploads/monthly_2020_03/Transmitance_1000nm_filter_aliexpress.PNG.1492fa02d846b244714248c6cdc25335.PNG

 

I added also 950nm which probably have more steep characteristic and which is cutting transmition below 900nm

 

If you have any questions I'm more than happy to answer – it can be in French, I'll use google translator :)

 

 

PS: I have also some results from yesterday (12

  • J'aime 4
  • J'adore 4

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
il y a 56 minutes, Lukasz83 a dit :

Hello everybody :)

 

 

Bienvenue Lukas

 

Merci pour les liens et explication :x

 

Bonne journée et bon ciel

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Hello Lukazs,

Congratulations for your amazing image. You should share it too on Cloudy Night Forum, PVOL http://pvol2.ehu.eus/pvol2/, ALPO USA and Japan.

Thanks for the processing tips. Well done !

I can't wait for your next images !

Modifié par christian viladrich

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Hello Lukazs @Lukasz83 , welcome to this forum !

 

Congratulations with your remarkable thermal pictures of Venus !

Your clarification on how you captured the data and additional info are well appreciated :)

 

Clear skies,

Jacques

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 7 heures, Lukasz83 a dit :

I see quite „warm” discussion about my photos of thermal emission of Venus (I used some google translator to read it ;) )

Salut LuKazs, 

J'ai relu ce qui a était dit , et , pour ma part et celles des autres il me semble, ce n'est pas une critique envers toi ou tes images mais sur cette image seulement.

Contrairement à ce que dit @Pedranghelu Sauveur sur astrobin.:ph34r:

 

Maintenant, par rapport à ce qui sort habituellement en Thermique sur Vénus avec un CMOS , ton image est hors norme.

Il manquait juste des infos sur ton traitement personnel , car ,en tout cas pour moi, j'aime bien comprendre ce que je vois quand c'est aussi inhabituel (4s avec le couple CMOS 120mm et un 350mm posé sur une eq6)

Je n’hésite à critiquer (dans le bon sens du terme) les images que je vois, la franchise est mieux que la caresse du poil :D ( meme si de mon coté je n'aime pas les critiques sur mes images:cela me vexe, je m'enerve, et je vomis par tout! :D)

 

De tout façon, je suis vraiment un fan de tes poses rapides même si je les trouve ( et je te l'ai deja dit) un peu poussé (au niveau traitement).

 

Si tu as d'autres photos de Venus en IR1000

n’hésites à les poster ici!

 

A+

Stephane

  • J'aime 2

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Thank you for warm welcome :) I'l try to participate in forum life time to time with some of my pictures and thoughts :)

 

@exaxe17 that's fully ok for me - feedback and constructive "criticism" is something which is needed and what allow us to make progress.

I like sometimes to go in some other directions with processing - some people like it, some doesn't - and it's completly understanable. I'm also using a lot of "sharpening" tools :)  maybe too much sometimes, and I know that sometimes my pictures are a little overprocessed - but anyway it's always from this picture and I like to do it this way.

 

I have some pictures from yesterady also - but I need to process it. Then of course I'll share it.

Also I'm waiting for this filter:

 

https://www.ebay.com/itm/152993011632

 

I still believe that it will come this Friday and I'll have a chance to compare it with current setup.

 

 

  • J'aime 2

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

bienvenu Lukas : C'est vrai que c'était très surprenant et intrigant de voir une image aussi propre mais le détail du processus est à présent clair, merci de passer nous rendre visite avec tes explications, en tout cas très beau travail, bravo !

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Hello Lukas,

Great job,

so you worked well with the two filter mounted in series.

Thanks for all the info.

 

Clear skies

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 20 heures, exaxe17 a dit :

Contrairement à ce que dit @Pedranghelu Sauveur sur astrobin.

 

On peux donné le lien et le droit de réponse ca peu calmer certain Stephane :) et c'etait pas pour toi 

 

Chose que je fais généralement quand je détourne une image d'un copain pour comparaison ou demonstration d'un beau traitement (si sur le forum je le cite  ou donne le lien si sur fb généralement) ( sur celle de Niall je l'ai pas fais la dernière fois mais on peu voir ce que j'en pense sur astrobin et fb ou je l'ai félicité) et passe chaque fois a toute ces images comme pour les tienne généralement ainsi que pour beaucoup d'autre

Quand c'est pas beau "une cagade" que ca me plait pas je commente pas pour pas froissé, sauf si on me demande mon avis ou pour une comparaison de traitement 

 

 

mais chacun est libre 

 

Bon ciel

Modifié par Pedranghelu Sauveur
Ajout

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 1 heure, Pedranghelu Sauveur a dit :

mais chacun est libre 

t’inquiète Sauveur! ce qu'il faut se dire ce qu'on fait tous de l'astrophoto et c'est cool!

Mais il faut pas hésiter à critiquer, cela permet d'avoir un peu plus de recul sur nos images et de progresser aussi! on est tous des apprentis!

A+

Stephane

  • Merci 1

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Hi again,

 

I found some time to put together some of pictures made last three weeks.

And I made this composition showing rotation of structures of Venus surface - both versions: raw and processed (smooth with I like also ;) ).

Of course pathes of Beta Regio and Phoebe Regio are heavily distorted but shape is recognazible. This is because this emission is travelling through both Venus and Earth atmosphere :)

WinJups simulation is added as a reference.

 

de0e742a-a056-41c4-890e-a9a6cc0c8330.gif

  • J'aime 3
  • J'adore 2

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Beau travail :)

 

Good job

 

Modifié par Pedranghelu Sauveur

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 19 heures, Lukasz83 a dit :

Of course pathes of Beta Regio and Phoebe Regio are heavily distorted but shape is recognazible. This is because this emission is travelling through both Venus and Earth atmosphere :)

WinJups simulation is added as a reference.

Excellent job. I still prefer the orignal "raw" images, but the results you have obtained are really good, no doubt about this. Do you plan to observe as well the night side during the morning elongation ?

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Excellent Lukasz. Very nice animation.

 

JF

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Thanks :)

I'll try to record it also on the morning sky but it will be a lot more challenging because Venus - during "thin" phase -  will rise not above the Sun  but almost on the same altitude.

That's why it will be a lot of problem to get sufficent contrast for "dark side". But let's see - maybe it will be not so bad ;)

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 10 heures, Lukasz83 a dit :

‎Merci ‎:)

‎ Je vais essayer de l’enregistrer aussi sur le ciel du matin, mais ce sera beaucoup plus difficile parce que Vénus - pendant la phase "mince" - ne s’élèvera pas au-dessus du Soleil, mais presque sur la même altitude. ‎

‎ C’est pourquoi il sera beaucoup de problème pour obtenir un contraste suffisant pour "côté sombre". Mais voyons voir - peut-être qu’il ne sera pas si mal ‎

 

Encore bravo tu peut pour les copain mettre un version française et anglaise de ton discour

 

et si tu a des Jupiter et autre on est preneur 

 

Le 31/05/2020 à 21:41, ALAING a dit :

J'ai rien compris o.O

 

 

Alain  tu vois avec les mise a jour on a des avantage le bouton traduire B|

 

5ed60bfce3210_2020-06-02(2).png.3401cb3876bc050188ab084901b0c739.png

 

 

 

Modifié par Pedranghelu Sauveur

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
il y a 15 minutes, Pedranghelu Sauveur a dit :

Alain  tu vois avec les mise a jour on a des avantage le bouton traduire B|

C'est sympa Sauveur, mais moi j'ai pas ça :(

Bonne journée,

AG

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Créer un compte ou se connecter pour commenter

Vous devez être membre afin de pouvoir déposer un commentaire

Créer un compte

Créez un compte sur notre communauté. C’est facile !

Créer un nouveau compte

Se connecter

Vous avez déjà un compte ? Connectez-vous ici.

Connectez-vous maintenant