Si no pots veure els menús, fes click aquí

Galàxia del triangle M 33 M 31, la galàxia d'Andròmeda Nebulosa del vel Eclipsi de lluna 03/03/2007 Llamps sobre Palamós Cúmul de l'ànec salvatge M 11 Saturn

dimecres 26 d’agost de 2009

Astromartos 2009: les fotos

Finalment després d'una intensa tria, calibratge, processat... ja estan disponibles les fotos del viatge d'enguany d'Astromartos. Primerament eren 1000 imatges per persona, que al final han quedat en 250 per part meva i gairebé 500 per part de'n Marc Heras. Aquí les teniu a l'espai Picassa:

Astromartos 2009 Francesc Pruneda
Ruta per Espanya 09: Marc Heras

I un petit resum:

dijous 30/07 - Palamós - Alcalá del Júcar (Albacete)

divendres 31/07 - Alcalá - Albacete - Martos (Jaén)

dissabte 1/08 - Martos

dimarts 11 d’agost de 2009

Primer premi a Astromartos 2009

Ja he tornat!

Després de 3.300 km per la península ja sóc a casa, i ara queda la major part de la feina: triar les fotos (n'he fetes unes 1.000), passar comptes i fer un dietari de totes les anècdotes, recorreguts, indrets visitats, menjars (i begudes!) degustats...

Primer de tot vull agraïr un any més a tota la gent de l'Asociación Hubble de Martos per l'excel·lent organització un any més d'Astromartos, la potser (segurament) més important reunió d'aficionats a l'astronomia d'Espanya. I agraïr-los també que seleccionesin una de les meves fotos al IV Concurso astrofotográfico Astromartos 2009 com a Primer premi en focals de menys de 500mm. El curiós del cas és que la foto la veig fer l'any passat des d'Astromartos 2008, a l'estació de Vado-Jaén, des d¡on es fan les observacions.

Potser la foto no és una de les millors de la via làctea, però hi ha una curiositat que m'agrada explicar: no està feta amb seguiment de cap mena. El truc? Són 50 fotos de 10 segons, suficient per a què no surti moguda una foto independentment. Amb Deep Sky Stacker es promitgen i aquí tenim la foto:

Aviat més informació del viatge, de moment unes dades: 3.300km, 1.000 fotos, moltes canyes, 5 ampolles de sidra (3 allà i 2 aquí), 5 gots de xupito (de record eh!)... i en euros encara no ho sé!

Etiquetes de comentaris: , , ,

dijous 30 de juliol de 2009

Astromartos 09

Enguany tornem de viatge. En Marc Heras i jo mateix visitarem de nou terres andaluses a una de les trobades d'aficionats a l'astronomia més importants d'Espanya, astromartos (www.astromartos.com).

La trobada també és l'excusa per un viatge de coneixement. Es tracta de visitar diverses ciutats i sobretot, i aquest és l'objectiu d'enguany, visitar els pobles dels nostres cognoms: Pruneda (Asturias) i Heras (al costat de Santander).

Si voleu veure la ruta, aquí la teniu

Mostra Astromartos09 en un mapa més gran
  • dijous 30 - Alcalá del Júcar (Albacete)
  • divendres 31 - Martos (Jaén)
  • dissabte 1 - Martos
  • diumentge 2 - Mèrida
  • Dilluns 3 - Zamora
  • Dimarts 4 - Oviedo
  • Dimecres 5 - Bilbao
  • Dijous 6 - Jaca
  • Divendres 7 - Àger
  • Dissabte 8 - Palamós
Intentaré anar publicant alguna fotografia en llocs amb disponibilitat d'internet, però tingueu en compte que a la tornada hi haurà una bona col·lecció de fotos!

Fins el dia 8 ;-)

dimecres 6 d’agost de 2008

Astromartos 08: Àger - Palamós

Un bon esmorzar és el millor inici de dia, així que ens desplacem a la fleca de davant Casa Portolà i ens trobem una oferta interessant: xocolata i coca per 2€. Tot i la calor, és una bona oferta, i ben bona! Tant la xocolata com els dos "tacos" de cosa servits excel·lents!

I comencem la ruta de tornada, no per ser la última ha de ser aburrida. Seguim la C12 però no en direcció Balaguer, sinó al contrari, i un cop enllacem a la C13 el paisatge ens capta, unes valls i uns estrats impressionants, realment una vista per aturar-se. Portem poca estona a la c13 i ja ens torbem unes coves naturals a peu de carretera, parada tècnica a fotografiar. No deixen de ser curioses, petites però atractives.

I seguim, tal i com havíem vist en una guia, al punt quilomètric 55,5 de la mateixa C13 hi ha una esplanada amb restes de petjades de dinosaure, algunes poc identificables, però sobretot la primera impressionant, ben marcada i enorme! Mira a la imatge les mides...

I després d'això si que ja fem una tirada llarga fins arribar a Palafrugell i Palamós. El viatge es dona per acabat, però caldrà fer una segona estada, ens hem deixat llocs interessants per a visitar, simplement a la zona del Montsec ja ens vam trobar diverses rutes amb cotxe i a peu amb indrets interessants.

Això si, Martos, conta amb nosaltres per l'any que ve.

No oblidis visitar les galeries de fotos, la meva i la de'n Marc a Picassa.

dimarts 5 d’agost de 2008

Astromartos 08: Casp - Àger

A primera hora del matí fem una visita ràpida pel centre de Casp (no hi ha molt per a visitar tampoc) i ens arribem fins el pantà de Mequinença (ruta amb molta aigua i moltes curves).

Posteriorment passem per Fraga (almenys ara sé on està Florida135), avancem fins a Lleida, més que res per saber on està la botiga IMVO (va costar, però la vam trobar) i seguim fins a Àger. Com que hem arribat aviat ens hem acostat fins un jaciment de fòssils a una vintena de metres de la cerretera C12 passat Àger, tot i que amb la nova carretera costa una mica més de trobar. En Marc realment va al·lucinar amb la quantitat de fòssils del lloc, tot un estrat on hi ha més fòssils que sorra! Tornem cap al poble, dinar al càmping Vall d’Àger (menú 11€, quantitat i qualitat) i ja vam anar cap a la casa Portolà on passarem la nit. Recomanable, situada a l’entrada del nucli i davant de la fleca, molt neta, acollidora i bé de preu (13-16€ per persona i nit).

Una migdiada (fa moltíssima calor) i visita a la colegiata al centre del poble. Tot i que jo recordava que realment és molt bonica, vam analitzar una mica les estructures i realment són interessants, combinacions de voltes, edats diferents... tot ben conservat. La sorpresa va ser trobar restes d'ossos humans amb molta antiguitat (800 anys?), una troballa curiosa. Seguim la ruta turística cap al camp d'observació. Està al costat de la casa rural Can Maciarol. Primer hi ha les casetes de Àster (Agrupació astronòmica de Barcelona) on vam trobar una parella molt agradable - sempre passo bons moments en aquestes casetes, qualsevol qui hi trobis et tractarà bé. Seguim pujant passant per davant la zona d'observació de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell (tancada amb pany i clau, inaccessible) i seguim cap al cim, perfectament asfaltat. Durant l'ascenció (de 600m a la vall a 1.600m al cim) trobem diverses zones possibles per a muntar telescopis, però la meteorologia ha volgut ser protagonista: pluja, vent, arc de Sant Martí, núvols... un espectacle! Al cim aprofitem també per a visitar - per fora - l'observatori que hi ha muntat. Baixem a sopar a Can Maciarol i canviar-nos de roba (la temperatura ha baixat bastant) i ens dirigim a intentar fotografiar quelcom a una esplanada 400 metres més amunt, usada per els vols amb parapent. Almenys era la intenció, ja que quan portàvem fetes poques fotos es va acostar una tempesta que ens va obligar a muntar al parc de bombers, on hi ha una mica de zona a redòs de la pluja. La sessió ha continuat amb llamps, i en Marc en va capturar un, i quin un! A dormir, que demà acaba el viatge

La colegiata (s. IX - XIII)

Foto: Marc Heras

dilluns 4 d’agost de 2008

Astromartos 08: Cuenca - Casp

Seguint les indicacions dels companys d’Astromartos hem visitat els anomenats "Callejones de las Majadas", similars a la "Ciudad encantada" però al mig de la natura i menys turístic, però no per això menys interessant, al contrari, realment espectacular. Són formacions de roca esculpides de forma natural amb formes impressionants i formant com carrerons entre elles. Una visita marcada i obligada a la zona on vam passar gairebé tot el matí i vam gastar-hi multitud de fotografies.

De camí a Casp (destí final del dia) vam "descobrir" una cascada just al costat de la carretera, la "Cascada batida", molt fotogènica i un bon lloc on prendre un bany (que no vam prendre).

Seguim la ruta i ja al migdia arribem a Albarracín, poble regnat per una impressionant muralla i coronada per un castell no menys vistós. Passat el poble hi ha un jaciment amb pintures rupestres de 5.000 anys que no hem pogut evitar fotografiar. Tornem al poble, dinar i una ronda de fotografies a la part medieval des de les afores. Una bona visita.

Seguim la ruta, pròxima parada: Teruel, una ciutat petita i farcida de torres medievals (algunes reconvertides en bars o botigues de records). Una visita ràpida al centre de la ciutat i al "Mausoleo de los amantes" i seguim amb la ruta. De camí ens trobem amb Galve on hi ha una seu del Dinopolis. No vam visitar les instal·lacions (de fet no les vam trobar) però si ens vam trobar una zona amb petjades de dinosaure al costat de la carretera. La vista del poble des de dalt la carretera principal és realment fotogènica, i més acompanyada per una tempesta de tarda carregada de llamps i trons, llàstima que no van voler sortir a les fotos.

A la ruta hi ha un poble que no deixa de cridar l’atenció: Andorra. No té res a veure amb el "país dels Pirineus", però era de foto obligatòria (quina ruta eh, de Jaén a Andorra!). Durant aquest tram ens vam trobar també zones d’extracció de carbó mineral i posteriorment la típica central tèrmica.

Acabem la ruta del dia a Casp, a la pensió Camino Jacobeo del Ebro, regentat per catalans igual que el bar Don Quijote. Tan un com l’altra local molt recomanable, tant per preu com per qualitat del servei, instal·lacions i sobretot les tapes!

dissabte 2 d’agost de 2008

Astromartos 08

Un despertar un xic ressacós i cap a Astromartos, sort que el teatre està a uns 200 metres. Com en l’any passat, la jornada comença amb una observació del sol amb H-alpha amb un telescopi de categoria: un Takahashi FS 152 de'n Jesús (Phobos_jca). Al matí la primera conferència sobre arqueoastronomia a càrrec de Joan Antonio Belmonte realment molt interessant. El dinar de germanor, que com cada any s’allarga fins gairebé a les 5 dona pas a la típica mesura de temperatura... 52ºC al sol!

Les xerrades de la tarda van ser molt amenes, la primera sobre l' observació de la lluna per Patricio Domínguez (arbacia al fòrum) i la segona sobre la relació de la migració de les aus amb l’astronomia (més informació a www.astromartos.com). Uns entrepans a un bar proper i cap a Vado Jaén, zona d’observació a 10 minuts de Martos. Aquesta part ha estat genial, molts telescopis, entre 15 i 20 i de molts tipus diferents, sobretot cal destacar el que significa mirar per un Ethos de 13mm i 100º de camp! Impressionant, puntual en tot el camp, i això que és gran!

La majoria d’observacions les vaig fer amb el Lightbridge de 12" de’n Patricio, un crack amb totes les lletres, i les observacions de tot tipus: M13 (mils de punts perfectament definits), M57 (definida, molt clara), el vel amb filtre OIII (que vai havia vist en visual, simplement espectacular), M97, tota la zona de sagitari amb M22, M8, M20... i per postres els prismàtics estabilitzats 15x50 de’n Jesús donen una sensació de viatge espacial indescriptible. Cap a les 2 la sessió la vam donava per finalitzada, el cansanci ja comença a passar factura!

Takahashi fs 152 amb el revolver d'oculars. Una delícia mecànica.

Zona d'observació a Vadojaén

Promig de 50 imatges de 10 segons sense seguiment
Canon EOS 300D a 800 ISO. DSS i Photoshop CS

Etiquetes de comentaris: , ,

divendres 1 d’agost de 2008

Astromartos 08: Arribem a Martos!

Seguim amb la ruta. Un esmorzar senzill i vam decidir fer una ruta alternativa i evitar la autopista, no hi ha pressa. Poblets enmig de La Mancha com Roda, El Ballestero o Tarazona de la Mancha. Pel camí vam gaudir de numerosos parcs eòlics de molins d’uns 50m d’alçada. I un cop a Úbeda per dinar a un restaurant regentat per catalans! Fi de la ruta a Martos on vam arribar sobre les 6 de la tarda. Deixem les coses a l’hotel i a fer un volt pel poble. Ens vam anar trobant amb la resta de participants i entre canya i canya, tapa i tapa (eh Jesús!) se’ns va acabar el dia!

Úbeda

Martos

Una caña y una tapita...

Companys del foro Hubble (¡procy deja la caña ya hombre!)

Jo i en Jesús reservant la rodosina

dijous 31 de juliol de 2008

Astromartos 08: de Palamós a Graja de Iniesta

Primer tram de viatge, amb parada prevista a mig camí. Després d’una parada prèvia a la benzinera i al Lidl a carregar queviures comencem el viatge. Només de començar ens trobem un accident a la C31 a l’alçada de Platja d’Aro, feia poc que havia passat ja que el vehicle encara treia fum del tub d’escapament i només s’havien parat 4 cotxes. Era una camioneta enfilada i completament bolcada al marge. Un cop a l’autopista encara no han passat 20 minuts i ens trobem una escala de fusta al mig del carril!! Una furgoneta l’ha perduda, sort que es veu a temps per esquivar-la i ja la anaven a recollir. I per acabar la primera part del viatge encara ens trobem un camió al que li ha explotat una roda i n’hi havia mitja tirada per la carretera...

Per sort, un cop arribat al tram de València, una parada tècnica d’uns minutets per reposar i fer el pas obligat als serveis i a pagar religiosament l‘últim peatge (20,10€ de cop), uns quants quilòmetres més d’autopista per agafar la A3, una autovia que ja la voldria a Catalunya! Més quilòmetres i per fi arribem a la sortida que ens porta a l’Hostal Pepe 1. Només d’arribar i veure que l’aparcament estava escrit com a “PARKIN” pensem que la cosa ja promet... i més quan ens diuen que la reserva no està feta! Només queden habitacions sense bany. Per sort a l’Hostal Pepe 2 si que n’hi ha i només està a 300 metres.

Situats, sopats i a fer una visita tècnica al cel de la zona. Quina preciositat, la ossa menor es veia complerta, la via làctia creuant el cel, un sagitari esplèndid i un cigne que a penes es podria distingir de la quantitat d’estels que la composen. La temptació de fotografia no s’ha fet esperar. En Marc amb la seva Nikon D70s i el trípode per una banda, i jo amb la Canon EOS 300D i la mini muntura equatorial motoritzada per l’altra no hem parat de disparar a totes les zones del cel esmentades, i més animalades que se’ns han acudit. Però no gastarem les energies la primera nit! A la 1 hem plegat i demà hi tornarem, almenys a fer els 500 quilòmetres que ens queden fins a Martos.